Het gebruik van sociale media kan ook positieve hebben.
De vrees voor deze nieuwe technologie was er ook bij de komst van andere vernieuwende media zoals tijdschriften, radio en televisie. De komst van het internet en de sociale media (online platformen waar gebruikers met elkaar in contact en interactie komen) blijkt in het algemeen niet zo’n negatieve invloed te hebben op het welzijn van jongeren.
Ontspanning via baby-tv , voorleesverhalen, creativiteit via games , online kleurplaten, filmpjes, vlogs en blogs, het kan allemaal verrijkend zijn. (ondersteuning , informatie , updates)
Bovendien is meer verbondenheid mogelijk met familie, leeftijdsgenoten via facetime, skype, sms berichten, whatsapp…(sociaal kapitaal vergroten)
Zeker vanaf 12 jaar kan je met berichten, foto’s of muziek jezelf beter laten zien aan je kleine of grotere wereld.
Bij een lange autorit, in de wachtzaal als we niets om handen hebben…lijkt het erop dat filmpjes kijken, muziek beluisteren maar ook chatten goed geschikt zijn om die verloren momenten te kleuren.
Maar wordt hierdoor het risico niet vergroot dat het kind of de jongere niet goed meer kan omgaan met wachten, met leegte en pauzes in ons drukke leven?
Bestaat er een gevaar dat hij minder invulling zoekt voor die leegtes, dat hij met andere woorden minder creatief bezig is.
Bovendien kan de online wereld vervreemden van de realiteit rond. Gezellig tafelen kan dat nog met de gsm in ons bereik? of aandachtig studeren en les volgen? of een boek lezen? of rustig in slaap vallen en het functioneren van de afgelopen dagen overpeinzen .
Ook is lang kijken naar kleine schermen slecht zijn voor de ogen, rug en nekspieren en de conditie in het algemeen …
De duurtijd van het gsm gebruik per dag (de schermtijd) kan een parameter zijn voor onze afhankelijkheid.
Telkens we de Gsm raadplegen of ontgrendelen om van alles moeten checken of nieuws met hoge amusementswaarde te raadplegen zou onze vermoeide geest een kleine dopamine kick krijgen.
Er is ook de ‘Fear of Missing Out’ bij het afwezig blijven op sociale media: de vrees iets belangrijks te missen of niet mee te zijn : feestjes, samenkomsten verjaardagen, promoties…
Zeker moet er gewaarschuwd worden tegen overmatig gebruik. Als op de onderstaande stellingen overwegend 4 vaak en 5 altijd geantwoord wordt, hebben we te doen met problematisch gebruik en moet het gebruik verminderd worden?
In hoeverre is het volgende waar als je kijkt naar de afgelopen maand.
Geef telkens een score tussen 1 en 5 (1 =nooit, 2= bijna nooit, 3 = soms, 4 = vaak, 5 = altijd)
1. Het is moeilijk voor mijn kind om te stoppen met het gebruik van media
2. Media is het enige dat mijn kind lijkt te motiveren
3. Media is het enige waar mijn kind aan lijkt te denken
4. Het mediagebruik van mijn kind belemmert onze familie-activiteiten
5. Het mediagebruik van mijn kind zorgt voor problemen binnen het gezin
6. Mijn kind wordt gefrustreerd als hij geen media kan gebruiken
7. Mijn kind gaat steeds meer tijd met media doorbrengen
8. Mijn kind gebruikt stiekem media
9. Als je kind een slechte dag heeft, is media het enige dat lijkt te helpen om hem
beter te laten voelen
Het effect van vermindering op het welzijn bij intensief gebruik is blijkbaar duidelijker dan van volledige stop. Hoe kunnen we dit proberen?
-Eventueel opstellen weekschema opstellen rond gebruik
-Aandacht voor alternatieve activiteiten
-Sociale media vrije momenten inlassen
-Telefoon beneden laten of uit zicht leggen
-Apps gebruiken die de schermtijd beperken : ‘screen time’ , ‘parent passcode’ en ‘limits’
Op de site van medianest vind je leeftijdspecifieke adviezen voor internetgebruik bij de jongeren.:
● https://www.medianest.be/mediagroeilijn
● https://www.mediawijsheid.nl/mediadiamant-0-5/
● https://www.mediawijsheid.nl/mediadiamant-6-8/
● https://www.mediawijsheid.nl/mediadiamant-9-12/
● https://www.mediawijsheid.nl/mediadiamant-13-18/
Via contacten met personen van dezelfde leeftijd/geslacht met min of meer dezelfde meningen en capaciteiten kan men zich gaan positioneren en vergelijken op verschillende levensdomeinen.
Zeker voor jongeren die wat minder zelfwaarde gevoel hebben ( zelfwaarde staat voor de positieve of
negatieve houding van een individu ten opzichte van zichzelf) is het belangrijk van niet te veel te scrollen maar zelf te posten, en actief deel te nemen . (actief gebruik >passief gebruik)
Voor iemand die zich onzeker voelt kan passief gebruik de stemming en de zelfwaarde negatief beïnvloeden , angst, sociale steun en lichaamsontevredenheid vergroten en jaloersheid induceren.
Belangrijk ook voor het kind is ook dat het online zijn niet stiekem plaatsvindt maar in een open familiesfeer .
Voor de ouders betekent dit praten met kind over wat ze online zien en doen. Begeleiding geven bij hun mediabeelden, meer dan controleren . Met de jongere communiceren over hun ervaring in een positieve en open ingesteldheid. Uitleg geven zo nodig over de apparaten en hun bediening. Afspraken maken. Bij familie collega’s en vrienden hoe zij het aanpakken.
Natuurlijk is al volwassene zelf het goede voorbeeld geven belangrijk : qua tijdsduur van gsm gebruik qua plaats en qua manier van reageren op online gebeurtenissen
Het gevaar om gepest te worden is online uiterwaard ook aanwezig. Vaak zijn cyber pesters jongeren die zelf problemen hebben. De gevolgen van dit pesten kunnen lang aanhouden en lijden tot angst , depressie en vermindering van zelfwaardegevoel
https://www.medianest.be/welke-gevolgen-heeft-cyberpesten
Uiteraard is ook hier begeleiding aangewezen , niet in het minst door dichte familie.
Luisteren en de beleving van de jongere navragen en steun geven zijn hier belangrijk.
….Hoe voel je je bij lezen commentaren
…..Kent persoon jou voldoende voor dergelijke uitspraken te doen?
….Zegt de commentaar iets over jou, of is persoon die commentaar botst jaloers/negatieve bui
…Denk je dat anderen het eens zijn met de opmerking? Hoe weet je dat? Betekent dit dat ze gelijk hebben?
….Had die persoon commentaar aardiger kunnen zeggen?
…..Hoe geef je best commentaar op anderen?
Meer tips
Waar vind je hulp bij cyberpesten?
Link