Hart- en vaatziekten

 

 












Levenswijze en het verband op hart en vaatziekten .

In Finland was de sterfte door  hart- en vaatziekten buitengewoon hoog voor de jaren 1960.  Het risico werd vooral veroorzaakt door  hoge bloeddruk, roken en zeer hoge cholesterolwaarden . Er werden toen in Finland veel zuivelproducten geconsumeerd.
In 1972 werd een grootscheeps programma gestart om via verandering van levenswijze deze situatie te veranderen en de sterfte te doen dalen. 
Het resultaat was dat het cholesterolgehalte  bij de bevolking daalde met 20 procent. Er was ook een afname van het aantal rokers (van 60% tot 16 % bij de mannen) Bovendien werd het aantal mensen met hoge bloeddruk sterk verminderd door aanpassing van levenswijze en medicatie. Het zoutgehalte in de voeding werd in samenspraak met de voedingsindustrie sterk beperkt.


De resultaten waren spectaculair: er volgde gedurende de volgende 40 jaar een daling van sterfte door hart en vaatziekten van ongeveer 80 % . De kleine helft van de verbetering is toe te schrijven aan de lagere cholesterolwaarden. Later is ook de toename van lichaamsbeweging  en een beter medische verzorging  verantwoordelijk gebleken voor  1/3 van de sterftedaling . (Finrisk studie)

Laat ons nog even de grote lijnen van deze voeding, die een snel effect op de gezondheid heeft, oplijsten :

1/Gezonde voeding zorgt voor een BMI tussen de 20 en 25 . Het gebruik van alcohol en zout moet beperkt worden.
2/Volkorenproducten, peulvruchten, aardappelen, rauwe groenten, fruit , haver, granen. Beter weinig geraffineerde snel oplosbare suikers niet gebruiken.
3/Vetten maar dan vooral verzadigde vetten moeten vermeden worden. Vet uit noten, soya, lijnzaad, chiazaad , koolzaad en hennep zijn  aan te raden.
4/ Eiwitten en hier is  terug een sterke beperking van (rood )vlees belangrijk. Vis en eiwitten van plantaardige oorsprong zijn superieur .Kip (wit vlees) en ei  zouden gunstiger zijn.
Het gebruik van zuivel zou matig moeten zijn.

Nog even alles grafisch voorgesteld via de voedseldriehoek:

Link:


Voor meer voedingsadviezen is er  de website van de Vlaamse overheid: gezondleven.be



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.